לחלוט על מנת שלא לחלות
לחלוט על מנת שלא לחלות
נובמבר 13, 2017
שלושה צעדים לאיכות חיים
דצמבר 22, 2017
לחלוט על מנת שלא לחלות
לחלוט על מנת שלא לחלות
נובמבר 13, 2017
שלושה צעדים לאיכות חיים
דצמבר 22, 2017

פטריות ותועלתן הבריאותיות

פטריות ותועלתן הבריאותיות

פטריות ותועלתן הבריאותיות

פטריות ותועלתן הבריאותיות נמצאים כיום בחזית של מחקרים רפואיים ותזונתיים רבים. ממלכת פטריות היא עולם מופלא ומסתורי אשר חלקו גם עולם המדע עדיין לא פוענח.
מכל עולם הצומח פטריות הן המיוחדות מכל, דרך רבייתם מוזרה וחלק גדול מחייהם מתרחשים מתחת לפני האדמה.
קשה להבין כיצד היה מתקיים עולמנו ללא פטריות. הקמח לא היה תופח ללחם ומאפה, החלב לא היה מתגבן והענבים לא היו הופכים ליין, סויה לא היתה הופכת לרוטב סויה, מזון לבעלי חיים ,גם חומרי ניקוי מכילים חומרים שמקורם בפטריות, נכון גם הפניצילין מקורו בעובש שיצרו פטריות, על בסיס אותו העובש נולדו למעשה התרופות לריפוי דלקות לסוגיהן.
לאן נעלמות בכל שנה כמויות עצומות של עלי השלכת, לאן נעלמו כל פרחי הבר והעשב מהשנה שעברה ? לכל אלו אחראיות הפטריות.
באם נביט היטב בפטריה נבחין שאין לה פרחים או אבקנים, לא זרעים או כל צורת רבייה אחרת. רביית פטריות נעשית מתחת לפני האדמה באופן ייחודי וגם מאד מהיר כך גם תהליך צמיחתם.

מחקרי בריאות ותזונה

מחקרי בריאות ותזונה עדכניים נערכים בעולם לגבי אוכלוסיות מסוימות והרגלי תזונתם. תשומת לב מרובה מוקדשת לאוכלוסיות מאריכות ימים והתפריט שאותו הם צורכים, ברור שהמדע מנסה לבודד את מרכיבי המזון הייחודיים מתוך כל סל המוצרים ולחקור את מרכיבי המזון הייחודי.
מתוך כך נמצא כי באיטליה ובצרפת אחוזי הלוקים במחלות ניווניות ותלויות גיל כמו דמנציה, אלצהיימר ופרקינסון, נמצא גם כי האיטלקים והצרפתים לוקים פחות במחלות לב ונוטים הרבה פחות להיות דיכאוניים.
המכנה המשותף בתפריט התזונתי של האיטלקים והצרפתים הוא שימוש מרובה בפטריות מסוגים רבים, כמות הפטריות הנצרכות למאכל במדינות אלו גבוה לאין שיעור ממדינות אחרות.
מדוע האוכלוסייה באיטליה וצרפת סובלת פחות ממחלות ניווניות כמו אלצהיימר או פרקינסון.
ובהמשך נרחיב אודות אותם חמישה מופלאים אשר ימזערו את הסבירות לחלות במחלה ניוונית.
אני ממליצה בחום על חמשת פטריות ותעלתן הבריאותיות, הם העמוסים בנוגדי חמצון עוצמתיים ומכילים שפע של וויטמיני B, נחושת ועוד מינרלים ויסודות קורט החיוניים לתפקודי גוף תקינים. ראו פירוט בתחתית המאמר.

מוצרים שמוזכרים במאמר שעשויים לעניין אותך

פטריות ותעלתן הבריאותיות

  • פטריות הינן מקור מעולה לסיבים, וויטמיני C, B, סידן, אשלגן, זרחן, מגנזיום, סלניום, אבץ, כמו כן מכילות הפטריות את נוגדי החמצון המרכזיים והמשפיעים ביותר, ארגוטיונין (ergothioneine ) גלטתיון (glutathione)
  • ממצאים מעידים על העובדה כי לארגוטיונין תפקיד מאד חשוב בשמירה על ה DNA של כל אחד מאתנו בפני נזקים חמצוניים בעוד שהגלוטתיון הוא בעל חשיבות רבה תודות ליכולתו להיפטר מהצטברויות רעילות של מתכות כבודת וחומרים מזיקים אחרים כמו חומרי הדברה.
  • ארגוטיונין וגלטתיון נחשבים כמרכיבים המאטים תהליכי הזדקנות (אנטי אייג'ינג) ובכך הם בעלי פוטנציאל הגנתי בפני מחלות תלויות גיל, מחלות ניווניות, מחלות ממאירות, מחלות לב ואלצהיימר.
  • מספר סוגי פטריות ייחודיות ידועות כמכילות את הריכוזים הגבוהים ביותר של ארגוטיונין ולגלוטתיון אולם גם פטריות נחותות וזולות יותר מכילות יותר נוגדי חמצון מסוגי מזון אחרים.
  • פטריות המכילות ריכוז גבוה של ארגוטיונין יכילו גם ריכוז גבוה של גלוטתיון. שני מרכיבים אלו עומדים היטב בחום, מסיבה זו בישול פטריות אינו פוגם כמעט לחלוטין בתכונותיהן הבריאותיות של הפטריות.
  • מלבד היותן של הפטריות עשירות בערכים תזונתיים כמו סיבים, וויטמינים B, C, סידן, אשלגן, זרחן, מגנזיום, סלניום ואבץ, הפטריות עשירות בנוגדי חמצון המופלאים ארגוטיונין, גלוטתיון אשר זכו לכינוי "master antioxidants" תודות יכולתן להפיג עקה חמצונית ולכן הם נחשבים כמרכיבים הטובים ביותר המאטים תהליכי הזדקנות. מחקרים עדכניים אשר פורסמו ב The Guardian-הבריטי מאשרים עובדות אלו. כמו כן מציינים המחקרים את יכולתם של מרכיבים אלו לטהר את הגוף מחומרים רעילים ומתכות כבדות.
  • ממצאי המחקר של פרופ' Robert Beelman נשיא המרכז לחקר פטריות והשפעתן על הבריאות של אוניברסיטת פנסיבלניה מחזקים עובדות אלו, בין דבריו הוא מדגיש כי:
    מדינות כמו איטליה וצרפת שבהן מרכיב הארגטיונין שבתפריט התזונתי שלהם גבוה יותר נצפה השיעור הנמוך ביותר של מחלות ניווניות ומחלות נוירולוגיות הנגרמות עקב תהליכי הזדקנות. בעוד שמדינות כמו ארה"ב שבהם תכולת מרכיבים אלו במזון היא נמוכה יותר נצפתה שם עלייה תלולה במחלות ניווניות כמו פרקינסון ואלצהיימר.
  • גם באם ממצאי המחקרים הם מקריים או סתם תוצאתיים לא נוכל לדעת, אבל זו בהחלט סיבה טובה שנבדוק אותה בעצמנו, זאת במיוחד לנוכח ההבדלים שבין אותם שתי קבוצות אוכלוסייה. על מנת להיות בצד האוכלוסייה עם שכיחות נמוכה של מחלות ניווניות כל שצריך הוא 3 מ"ג ליום שזה שווה ערך לחמש פטריות סטנדרטיות הנרכשות בכל מרכול.
  • לכל הפטריות הניתנות למאכל (שאינן רעילות) ישנם תועלות תזונתיות ובריאותיות, לקבוצה קטנה של פטריות יש מרכיבים ייחודיים ותועלות בריאותיות רבות יותר.
  • פרופ' Robert Beelman ועמיתי המחקר שלו הוכיחו כי החומרים ארגטיונין וגלוטתיון מאטים תהליכי הזדקנות, תהליכים ניווניים ומפיגים רעילות מהגוף. עם נתונים אלו הם יצאו לחקור סוגי פטריות שונים על מנת למצוא את הפטריות הבריאות ביותר.

התוצאה הטובה ביותר נמצאה פטריות הגדלות בר מסוג פורצ'יני.

פטריות פורצ'יני פופולריות במטבחי שף ובקרב אניני טעם.
טעם פטרייתי חזק, ארומה אגוזית ואדמתית, פטריות פורצ'יני נפוצות בתפריט התזונתי האיטלקי ומככבות במנות גורמה ואהובות בקרב מטבחי שף רבים. מדורי מזון כתובים, אלקטרוניים, רשתות חברתיות ואתרי אינטרנט רבים מציעים מגוון נרחב של מתכונים המכילים פטריות פורצ'יני. המרקם הדחוס והבשרני של פטריה בוגרת יכול להגיע לקוטר של של כ 30 ס"מ ולמשקל של עד 1 ק"ג.
פטריות בר מסוג פורצ'יני ניתן למצוא ביערות המאופיינים בעצים הידועים בעלי גזע קשה ודחוס. זאת תודות ליחסים סימביוטיים בין הפטריות לעצים.
תהליך זה נקרא מיקוֹריזה (mycorrhiza) והיא סוג של הדדיוּת בין תפטיר הפטרייה ובין שורשי הצמח. מקור השם ביוונית: מיקו = פטרייה, ריזה = שורש.
רוב הפטריות מקיימות קשר מסוג זה התורם לשני הצדדים. הפטרייה נהנית מספיגת פחמימות מהצמח הפונדקאי, בעוד הצמח סופג מינרלים מתפטיר הפטרייה. קורי התפטיר קולטים מינרלים חיוניים לצמחים. הזרימה של המיקוריזה מהירה ויכולה להעביר בין שורש לשורש מינרלים וחומרים חיוניים במהירות. המעבר של מינרלים עולה לפטרייה באנרגיה, כ"תשלום" הצמח מעביר לה סוכרים מהפוטוסינתזה ותוצרים אחרים כמו עמילן, ליפידים וחלבונים משורשי הצמח. כמו כן, הפטרייה מגנה על הצמח ממחלות ופתוגנים באדמה.
המקום הטוב ביותר למצוא פטריות בר מסוג פורצ'יני הוא בסביבות עצי אורן ועצים מחטיים, עצי ערמונים, עצי רוש עקוד ( (hemlockועצי אשוחית.
הזמן הנכון הוא חודשי הקיץ ועד הסתיו. למרות שפטריות פורצ'יני נפוצות באיטליה, ניתן למצוא אותן גם במדינות רבות אחרות באירופה, ארה"ב, ניוזילנד ואף בדרום אפריקה.
סוגים אחרים של פטריות פורצ'יני מזן "כפתור לבן" ניתן להרבות באופן מסחרי די בקלות ולכן הן הנפוצות ביותר וזולות הרבה יותר מפטריות פורצ'יני הגדלות בר.
חשוב ומומלץ לצרוך פטריות ממקור גידול אורגני, זאת היות ופטריות סופחות ומרכזות בתוכן את החומרים המצויים בסביבת הגדילה שלהן. בסביבה אורגנית וטבעית ככל האפשר יכילו הפטריות ערכים תזונתיים ללא רעילות ומתכות כבדות בעוד שגידולים אחרים אינם מבטיחים רמות ניקיון נאותות.

פטריות מאפשרות חיזוק המערכת החיסונית

בתוך כל החומרים המזינים שבפטריות מצויים גם מרכיבים מווסתים ומחזקים את מערכת החיסון ומשפרים את החוסן הגופני. זו אחת הסיבות שבגינן הם יעילות כל כך למניעה ולטיפול במחלות ממאירות. משפרי ומחזקי חיסוניות אלו מכילים מלבד וויטמין D גם פוליסכרידים ארוכי שרשרת
(פוליסכרידים = רב סוכרים שהם שרשראות של מולקולות סוכריות ולהם תפקידים חשובים בצמחים ובהם אגירת חומרי מזון, הגנה על קרומי התא ועל הדפנות של התאים. פוליסכרידים אינם מתעכלים במערכת העיכול של בני האדם, אולם המעבר שלהם בתוך המעיים מייצר שרשרת של תגובות אשר ממריצים את מערכת החיסון.)
לחומרים אלו נמצאה יעילות מוכחת בתחומים הבאים:
• נוגדי דלקות ותהליכים מחוללי דלקות
• מאזנות משטר סוכרים ורמות סוכר בדם.
• נוגדות היווצרות כיבי קיבה, מגן על הכבד.
• ממריצות את מערכת החיסון.
• חומרים הממריצים יצור תאי NKC שהם תאי הרג טבעיים.
• מעודד ייצור חומרים אנטי סרטניים כגון אינטפרון ואינטרלוקין.
• מפחית תופעות לוואי של טיפולים נוגדי מחלות ממאירות.
• נוגד חמצון עוצמתי ומאט תהליכי הזדקנות.
• מחזק ומזין את מערכת העצבים ותורם לרוגע נפשי, ומשפר מצב רוח.

פוליסכרידים

מולקולות מסוג אלפא ובטא גלוקן הן מהחשובות שבשרשרת הפוליסכרידים. בטא גלוקן הוא במיוחד בעל יכולת לשפר ולחזק את מערכת החיסון באמצעות מנגנונים גופניים רבים בדומה לאלו המושפעים מפעילות המרכיבים המצויים באכיניצאה ובשורש אסטרגלוס. בטא גלוקן נקשר למקרופאג'ים ותאי דם לבנים משפעל את תגובתם החיסונית. בטא גלוקן פועל ביעילות על וויסות רמות השומנים ומאיץ חילוף חומרים, ואף תורם הפחתת רמות כולסטרול.
פטריות מכילות מרכיבים חשובים נוספים וחלקם מאד ייחודיים ובתוכם וויטמיני B כגון ריבופלבין, ניאצין, חומצה פנטותנית, וכן נחושת וכן יסודות קורט חשובים ואליהם מתלווים חומצות אמינו וחומצות שומן חיוניות לשמירה על הבריאות ותפקודי גוף תקינים.
היות וגוף האדם אינו מסוגל לסנתז נחושת בעצמו, הוא חייב לקבל נחושת בתזונה, מחסור של נחושת הוא אחד מהגורמים למחלות לב, מרכיבים ביואקטיביים בעלי יעילות טיפולית הם טרפנואידים, סטרולים, פנולים וחומצות אמינו מסוג ליזין ולאוצין. חומרים אלו נחשבים בתרבויות רבות כחומרים מאריכי חיים.

פטריות בעלות פעילות נוגדת מחלות ממאירות.

פטריית קורדיספס Cordyceps משמשת במחקרים רבים מאד תודות ליכולותיה נוגדות גידולים ממאירים. פטרייה טפילית זו היא ייחודית בפעילותה ושימשה עוד בתקופות קדומות ברפואה סינית מסורתית וברפואה טיבטית עתיקה.
מדענים מאוניברסיטת נוטינגהם (University of Nottingham) עורכים כיום מחקרים רפואיים אודות המרכיבים הנוגדים גידולים ממאירים, מחקרים מסוג זה נעשים גם בחלבונים של פטריית turkey tail שאותם נותנים לחולים בסרטן על מנת להמריץ את מערכת החיסון שלהם. במדינות נוספות ניתנים טיפולים ישירים לסרטן באמצעות פטריות.
כך ביפן ניתנים טיפולים לסרטן ריאות באמצעות מיצוי של חומצה גנודרית מפטריות ריישי.
טיפולים ברפואה משלימה ביפן עושים בהצלחה את מרבית השימוש במיצוי של פטריות אגריקוס ופטריות שיטאקה. כיום הולכים ומצטברות תוצאות מחקריות רבות אודות היעילות שבצריכת פטריות כאמצעי מניעה יעיל מאד לצד הערך התזונתי והבריאותי.
פטריות הינן מזון על מומלץ
• בהתחשב בעובדות מדעיות קל להבין מדוע לאורך ההיסטוריה יוחסו לפטריות תכונות מרפא, במצרים העתיקה נחשבו הפטריות כמאריכות חיים, כיום אנו יודעים זאת תודות למחקרים אשר הוכיחו את היעילות של הפיטו-כימיקלים ומרכיבים נוספים.
מאמרים אקדמיים מתוך " Herbal Medicine: Biomolecular and Clinical Aspects" אודות פטריית ריישי " ישנן הוכחות התומכות בתועלות בריאויות ובכללן: השפעות נוגדות סרטן, איזון רמות סוכר בדם, נוגדי חמצון עוצמתיים, אנטי בקטריאלי, אנטי וויראלי, חיסון ועמידות הכבד".
מחקרים תזונתיים נוספים מצאו:
קיים קשר בין אכילת פטריות לבקרת משקל בקבוצת ניסוי אשר אכלה פטריות בכל יום מול קבוצה נוספת שקיבלה את אותה התזונה בדיוק אך בלי פטריות,
בתום 12 חודשים נמצא כי קבוצת אוכלי הפטריות הפחיתה 4% ממשקל גופם ללא כל דיאטה נוספת.
חיזוק תגובה חיסונית אל מול פתוגנים וגורמים מחוללי מחלות, וגורמים המחוללים הרעלות מזון (סלמונלה)
שיפור ביצועים אתלטיים תודות לצריכת פטריות קורדיספס אשר ממריצות ייצור ATP (סוג של תרכובת אורגנית, המאפשרת נשיאת אנרגיה בין אברוני התא ולכן בעל חשיבות עליונה להפקת אנרגיה גופנית)
מחזקים ומשפרים סיבולת גופנית, בעלי תכונות המאטות תהליכי הזדקנות, קורדיספס מועיל לאיזון רמות סוכר בדם ובעל תכונות נוגדות מצבי דיכאון, מגן על הכבד והכליות, ממריץ זרימת דם ומשמש לטיפול בהפטיטיס סוג B.
קורדיספס מוערך במחקרים תודות ליכולתו לדכא ולנגוד לגורמים מחוללי דלקות, להפחית תסמיני אסטמה, להקל על דלקות מפרקים, כשלים בתפקודי כליות.
מחקרים מצביעים על מנגנוני פעילות המצויים במרכיבי פטריית קורדיספס המשפיעות על סוגים גנים שונים המעודדים פעילות שיקום גופנית ברמת התא הבודד ועד לשיקום מלא של איבר שאינו מתפקד כראוי.
• ציטוט מתוך מחקר שנערך באוניברסיטת  צפון קרוליינה "
. "We have shown that cordycepin reduces the expression of inflammatory genes in airway smooth muscle cells by acting on the final step in the synthesis of their messenger RNAs (mRNAs) which carry the chemical blueprint for the synthesis of proteins. This process is called polyadenylation."
"Commonly used anti-inflammatory drugs either work much earlier in the activation of inflammatory genes, such as prednisone, or work on one of the final products of the inflammatory reaction (e.g., ibuprofen). These findings indicate that cordycepin acts by a completely different mechanism than currently used anti-inflammatory drugs, making it a potential drug for patients in which these drugs don't work well."

לאור תוצאות המחקרים המציבים את התכונות התזונתיות ותרפואיות של הפטריות לדרגה של מזון על, אני ממליצה בחום להרבות בצריכת מגוון סוגי פטריות ובמצבים רבים להשתמש בתוספי תזונה איכותיים המכילים מיצוי מרוכז של פטריות המוכרות תודות למרכיביהן.

חמשת פטריות ותעלתן הבריאותיות, אלו הן חמשת המופלאים של ממלכת הפטריות

  • שיטאקה (שיטאקי) Lentinula edodas. פטריות שיטאקי פופולריות בתפריט קולינרי בכל רחבי העולם. פטריות שיטאקי מכילות מספר חומרים הממריצים תהליכים משפרי בריאות וחיסוניות וביניהם: לנטין בעל תוכונות הנוגדות גידולים ממאירים וגם שומרים על תפקודי כבד תקינים, משפרים פעילות מעי ומונעים תחושת אי נוחות בדרכי העיכול, החומר מונע היווצרות אבני מרה וכיבים. לנטין מועיל מאד לאנשים הנוטים לאנמיה.
    פטריות שיטאקי מכילות מרכיבים אנטי ויראליים והן מועילות במצבי HIV, הפטיטיס ושפעת. כמו כן מכילות פטריות שיטאקי חומרים אנטי בקטריאליים ואנטי פטרייתיים, מאזני רמות סוכר בדם, מונעות הצטברויות של כדוריות דם אדומות ומפחיתות סיכוני טרשת עורקים.
    ריישי (גנודרמה) Ganodermalucidum. פטריית ריישי ידועה בסין בשם Lingzhi ומוכרת שם גם בכינוי חיבה "הפטרייה של חיי הנצח". לפטריית ריישי ישנם שימושי מרפא באסיה לאורך אלפי שנים. אחד השימושים היעילים ביותר הם במיצוי חומצה גנודרית (tritepenoid) אשר משמשת לריפוי סרטן ריאות, לוקמיה וסוגי סרטן נוספים
    רשימת היעילות הבריאותיות של פטריית ריישי כוללים בין השאר תועלות אנטי בקטריאליות, אנטי ויראליות (הרפס, אפשטיין-בר) אנטי פטרייתי ובכלל זה קנדידה תכונות נוגדות דלקות, חיזוק והמרצת פעילות של מערכת החיסון, איזון לחץ דם, והפחתת סימפטומים הקשורים לבלוטת הערמונית ודרכי השתן בגברים.
    זנב תרנגול הודו Turkey Tail ידועה ומוכרת גם בשם Trametes versicolor
    שני סוגים של פוליסכרידים המצויים בפטרייה זו מעוררים התעניינות מדעית מחקרית, PSK (Kerskin) ו- PSP. מרכיבים אלו נמצאים כיום בכמות המחקרים והניסויים הקליניים הגדולה ביותר מבין פטריות המרפא.
    מחקר שנערך לאורך 7 שנים ע"י NIH (מכון לחקר הבריאות ארה"ב) והסתיים לאחרונה מצא כי פטריית זנב תרנגול הודו Turkey Tail משפרת וממריצה את מערכת החיסון כאשר הפטרייה נצרכת על בסיס יומיומי בנשים הלוקות בסרטן השד בדרגות stage I–III וללא כל תופעות לוואי.
    המרכיב PSP יצר חיזוק ושיפור של המערכת החיסונית בקרב 70% – 97% של אנשים חולי סרטן. פטריית זנב תרנגול הודו Turkey Tail משמשת לריפוי דלקות כולל דלקות הנובעות מחיידקי streptococcus pneumonia, HIV, E coli, הרפס, אספרגילוס ניגר, קנדידה ועוד. לפטרייה חומרים המגינים ומשפרים תפקודי כבד וכן נמצאה השפעה מועילה בתסמיני העייפות הכרונית.
    היממאטסוטאקה הידועה בשם Agaricus blazei וכן בתואר האגריקוס של השמש המלכותית. מרכיבים בעלי פעילות אנטי סרטנית מושכים אליה מחקרים רבים בעולם, זאת תודות לשישה סוגים של פוליסכרידים. בנוסף על יכולות המרפא המעולות של פטריית אגריקוס בלזאי זו היא גם משקמת ומגינה בפני נזקי קרינה וכימותרפיה, בנוסף על כך יש לפטריית אגריקוס יכולות להפחית את תנגודת הגוף לאינסולין בה לוקים חולי סוכרת, משפרת מראה העור והשיער. מחקרים עוסקים כיום גם ביכולות מרכיבי הפטרייה לצמצם ולשקם נזקים ממחלת הפוליו.
  • פטריות מיטאקי ידועות מזה אלפי שנים בסין וביפאן שם נחשבת פטריית מיטאקי כפטריית מרפא כאשר השימוש העיקרי הוא לחיזוק מערכת החיסון והחיוניות של הגוף. במערב מוגדרות פטריות מיטאקי מזון על בזכות התכונות התזונתיות והבריאותיות. החומרים הפעילים והעוצמתיים שבפטריית מיטאקי הם פוליסכרידים הידועים ביכולתם לשפר ולהעצים את מערכת החיסון.
    מחקרים מצאו כי הפוליסכרידים מעודדים וממריצים את מערכת החיסון ובכך הם מצליחים להתמודד ולהשמיד בהצלחה תאים סרטניים,
    עוד נמצא כי צריכת פטריות מיטאקי במהלך טיפולים בחולי סרטן העצימה את השפעות הטיפולים במידה רבה, תכונה זו הופכת את צריכת פטרייה זו כחשובה ביותר לחולים במחלות ממאירות

ללא ספק כי מחקרים נוספים אודות התועלות הבריאותיות והתזונתיות של פטריות ימשיכו להתפרסם די בכל האמור על מנת שנוסיף שפע פטריות לתזונה שלנו. אין צורך להוסיף כי מבחינה גסטרונומית לפטריות טעם משובח המשפר כל מנה, סלט, תבשיל או מאפה. ברור כי מטבחים אניני טעם עושים שימוש בפטריות יוקרתיות ועשירות טעם כמו פורצ'יני או כמהין. אין הכרח לצרוך דווקא פטריות אלו ועדיף להרבות באכילת פטריות פחות מתוקשרות בתדירות גבוהה ככל האפשר.
מלבד הצד הגסטרונומי ישנו גם הצד הבריאותי שבו הפטריות מוסיפות לנו בריאות ולא רק טעם. באשר לאנשים בעלי מערכת חיסון מוחלשת, לאנשים חולים ולאנשים בקבוצות סיכון, להם מומלצת צריכת הפטריות ברמה של תזונה טיפולית.

לאנשים הנזקקים לתוספת של פטריות מרפא מומלץ לצרוך תוסף תזונה המכיל בצורה מרוכזת מגוון פטריות מרפא, מומלץ להתייעץ איתי תחילה.
לכל מידע נוסף נא צרו קשר 0505740431 או כתבו אלי כאן

Print Friendly, PDF & Email
שתף
שנדבר? דילוג לתוכן